Kunst aan de muur voor elk interieur

Voor een uniek digital art ontwerp ben je bij zelfstandig onderneemster Micky van de Coevering, eigenaar van MoodArts, aan het juiste adres.

Voor aan de muur in haar eigen huis kon Micky niet helemaal vinden wat ze in gedachten had. Mede daardoor ontstond het plan om een eigen collectie te ontwerpen. Ze zat (en zit) vol inspiratie en ideeën en wilde dit delen met een groter publiek. Haar doel is om kunst te ontwerpen die uniek is en perfect aansluit bij de huidige woon- & livingtrends.

Van crea-bea via een communicatiestudie naar projectmanager in de horeca

Micky is van jongs af aan een crea-bea. Tekenen, schilderen en dingen ontwerpen brachten haar ontspanning. Toch koos Micky in eerste instantie niet voor een creatieve loopbaan: “Ik heb een communicatiestudie gedaan en tijdens mijn studie kwam ik erachter dat ik liever niet alleen met mijn hoofd bezig ben, maar ook fysiek. Dus het sociale contact met mensen, op mijn benen staan en creatief bezig zijn.” Zodoende is ze de horeca ingerold. Dat begon met een bijbaantje tijdens haar studie en eindigde als projectmanager bij een grote landelijke keten waarvoor ze het openen van nieuwe vestigingen managede.

moodarts-collectie-2

Pad naar zelfstandig onderneemster

Al haar hele leven kampt Micky in meer of mindere mate met rugklachten. “In 2018 sloeg het ineens weer toe. Ik had hele zware rugklachten waardoor ik bedlegerig was, ik kon niet meer staan, niet meer lopen, niet meer zitten. Ik ben thuis komen te zitten en na een revalidatieproces van zo’n twee jaar besefte ik dat werken in de horeca niet meer zou lukken.”

Micky wilde iets anders gaan doen en heeft de tijd genomen om te onderzoeken wat ze, ondanks haar lichamelijke beperking, wél kon. “Ik sprak met mensen om me heen over hoe zij dingen doen in het leven. Ik hoorde dat er tegenwoordig mensen dingen verkopen die ze zelf maken, die ze leuk vinden om te maken, zoals meubels en schilderijen. Toen viel bij mij eigenlijk het kwartje. Ik kan heel goed Photoshoppen, dat heb ik altijd voor mezelf gedaan. Ik ga kijken of ik daar iets mee kan.”

Dit, in combinatie met haar ervaring dat ze voor in haar huis niet kon vinden wat ze in gedachten had, bracht haar op het idee om afbeeldingen van dieren te maken die aansluiten bij de huidige interieurtrends.

Met haar begeleidster bij het UWV besprak Micky haar plan dat enthousiast werd ontvangen. De begeleidster zorgde ervoor dat ze in contact kwam met ondernemerscoach Luc van MKB-support. Zo werd het idee geconcretiseerd en begon Micky aan haar pad naar het zelfstandig ondernemerschap.

Coaching door Luc bracht alles in een stroomversnelling

Binnen twee weken startte de coaching door MKB-support. “Dat heeft zo’n vaart in alles gezet, ik ben bijna anderhalf jaar verder en voor mijn gevoel heb ik in die tijd al zoveel stappen doorlopen.” Micky is dankbaar voor de begeleiding die haar geboden werd. “Ik ben een enorme ADHD’er en dan heb je soms echt een stok achter de deur nodig. Dat is Luc voor mij. Iedere twee, drie weken hadden we een gesprek. Dat motiveerde mij om dingen aan te pakken. Ik kon niet met niets komen, dat voelde niet goed. ”

Daarnaast gaf Luc suggesties en fungeerde hij als klankbord. “Ik kwam met ideeën en kon vragen of Luc vond dat ik op de goede weg was, of er dingen waren waar hij nog aan dacht en of hij aanvullingen had.”

Zelfstandig ondernemerschap past goed bij Micky

De grootste drijfveer bij het starten van MoodArts was dat Micky iets wilde doen waarbij ze zelf haar werktijden kan bepalen zodat ze kan werken wanneer ze zich goed voelt. Ze wil aan haar verplichtingen kunnen voldoen, niemand teleurstellen. Daarnaast wil ze graag met mensen werken en urenlang creatief bezig zijn vindt ze heerlijk.

Micky vindt het belangrijk er te zijn voor haar klanten. “De verantwoordelijkheid van het hebben van een eigen bedrijf neem ik erg serieus. Dat maakt of kraakt, denk ik, je bedrijf. De service moet gewoon goed zijn, je moet er staan. Maar soms kan dat zwaar zijn.”

Wat ze onderschatte was hoelang de aanloopfase is. “Vooral omdat ik eerst een collectie moest creëren voordat ik überhaupt kon beginnen met verkopen en mezelf promoten. Ik ben net gestart (na een voortraject van anderhalf jaar, red.) met social media opbouwen en bekendheid verkrijgen.”

Micky’s tips voor startende ondernemers:

• Breng structuur aan in je werkzaamheden en zorg voor een goede planning met balans tussen werk en privé.
  • Zoek iemand die met je mee kan denken, waar je mee kan schakelen.
  • Je bent nooit te oud om nieuwe dingen te leren. Als je iets wil doen, gewoon proberen.