Algemene voorwaarden MKB-support
ARTIKEL 1. | DEFINITIES
In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen, steeds met hoofdletter aangeduid, in de navolgende betekenis gebruikt.
- MKB-support: de gebruiker van deze algemene voorwaarden, gevestigd aan Atoomweg 63, 3542 AA te Utrecht, ingeschreven in het Handelsregister onder KvK-nummer 17251978.
- Opdrachtgever: iedere natuurlijke of rechtspersoon met wie MKB-support een Overeenkomst heeft gesloten of beoogt te sluiten.
- Consument: een Opdrachtgever, natuurlijke persoon, niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
- Partijen: MKB-support en de Opdrachtgever gezamenlijk.
- Overeenkomst: iedere overeenkomst tussen Partijen in het kader waarvan MKB-support zich jegens de Opdrachtgever verbindt tot het verlenen van Diensten.
- Overeenkomst Buiten de Verkoopruimte: een Overeenkomst tussen MKB-support en een Consument die wordt gesloten in gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van MKB-support en de Consument op een andere plaats dan op de bedrijfslocatie van MKB-support. De bepalingen uit deze algemene voorwaarden omtrent de Overeenkomst Buiten de Verkoopruimte, zoals wat betreft het recht van ontbinding als bedoeld in artikel 4, gelden niet indien de verbintenis van de Consument tot betaling ten hoogste € 50,- bedraagt.
- Diensten/Dienstverlening: de in het kader van de Overeenkomst door of namens MKB-support te verlenen diensten, waaronder niet-limitatief bedoeld, begrepen kunnen zijn, coaching, begeleiding en adviesverlening.
- Schriftelijk: naast traditionele schriftelijke communicatie, communicatie per e-mail of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.
ARTIKEL 2. | ALGEMENE BEPALINGEN
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van MKB-support en iedere Overeenkomst.
- De toepasselijkheid van de eventuele algemene voorwaarden van de Opdrachtgever, onder welke benaming dan ook aangeduid, wordt door MKB-support uitdrukkelijk van de hand gewezen.
- Van het bepaalde in deze algemene voorwaarden kan uitsluitend uitdrukkelijk en Schriftelijk worden afgeweken. Indien en voor zover hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen, afwijkt van het bepaalde in deze algemene voorwaarden, geldt hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen.
- Vernietiging of nietigheid van een of meer van de bepalingen uit deze algemene voorwaarden of de Overeenkomst als zodanig, laat de geldigheid van de overige bedingen onverlet. In een voorkomend geval zijn Partijen verplicht in onderling overleg te treden teneinde een vervangende regeling te treffen ten aanzien van het aangetaste beding. Daarbij wordt zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.
ARTIKEL 3. | AANBOD EN TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
- Elk aanbod van MKB-support is vrijblijvend; MKB-support kan op basis van slechts zijn aanbod niet worden gehouden een Overeenkomst met de Opdrachtgever aan te gaan. MKB-support kan zijn aanbod tot meteen, althans zo spoedig mogelijk na de aanvaarding daarvan door de Opdrachtgever, nog herroepen.
- Kennelijke fouten en/of vergissingen in een aanbod van MKB-support, binden hem niet.
- Iedere Overeenkomst komt, onverminderd het bepaalde in lid 1, tot stand door aanbod en aanvaarding. Indien de aanvaarding van de Opdrachtgever afwijkt van het aanbod van MKB-support, komt de Overeenkomst niet conform deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij MKB-support anders aangeeft.
- In MKB-support de Opdrachtgever naar aanleiding van een mondeling gesloten Overeenkomst een Schriftelijke opdrachtbevestiging verstrekt, wordt geacht dat deze bevestiging de Overeenkomst juist en volledig weergeeft, tenzij de Opdrachtgever ter zake binnen twee werkdagen na ontvangst van de bevestiging bij MKB-support heeft geklaagd.
ARTIKEL 4. | RECHT VAN ONTBINDING BIJ EEN OVEREENKOMST BUITEN DE VERKOOPRUIMTE
- De Consument is, behoudens het bepaalde in het overige van dit artikel, gerechtigd een Overeenkomst Buiten de Verkoopruimte binnen 14 dagen na totstandkoming daarvan, zonder opgave van redenen te ontbinden.
- Nakoming van de Overeenkomst Buiten de Verkoopruimte, binnen de bedenktijd als bedoeld in het vorige lid, geschiedt uitsluitend op uitdrukkelijk verzoek van de Consument.
- Indien de Overeenkomst Buiten de Verkoopruimte volledig door MKB-support wordt nagekomen binnen de bedenktijd als bedoeld in lid 1, verklaart de Consument bij het aangaan van de Overeenkomst Buiten de Verkoopruimte uitdrukkelijk dat hij afstand doet van het recht van ontbinding zodra de Overeenkomst Buiten de Verkoopruimte door MKB-support is nagekomen.
- De Consument kan van zijn recht van ontbinding gebruik maken door daartoe per e-mail of door gebruikmaking van het door MKB-support aangeboden modelformulier voor herroeping een verzoek in te dienen bij MKB-support. Zodra MKB-support in kennis is gesteld van het voornemen van de Consument om de Overeenkomst Buiten de Verkoopruimte te ontbinden en indien is voldaan aan de voorwaarden van dit artikel, zal MKB-support de ontbinding van die Overeenkomst zo spoedig mogelijk per e-mail bevestigen.
- Bij uitoefening van het recht van ontbinding na een verzoek van de Consument overeenkomstig lid 2, terwijl een deel van de overeengekomen Dienstverlening door MKB-support reeds is nagekomen, is de Consument MKB-support een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de Overeenkomst Buiten de Verkoopruimte dat door MKB-support is nagekomen op het moment van uitoefening van het recht van ontbinding, vergeleken met de volledige nakoming van de Overeenkomst. Het evenredige bedrag dat de Consument aan MKB-support is verschuldigd, wordt berekend op grond van de totale prijs zoals uitdrukkelijk is overeengekomen.
- MKB-support zal de eventueel reeds van de Consument ontvangen betaling, minus het eventuele evenredige bedrag als bedoeld in lid 5, zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding van de Overeenkomst Buiten de Verkoopruimte aan de Consument terugbetalen.
ARTIKEL 5. | DERDEN
- MKB-support is te allen tijde gerechtigd om de Dienstverlening geheel of gedeeltelijk over te laten aan derden en aldus derden bij de uitvoering van de Overeenkomst te betrekken. De toepasselijkheid van artikel 7:404 en 7:407 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek is uitgesloten.
- Deze algemene voorwaarden zijn tevens bedongen ten behoeve van de derden als bedoeld in het vorige lid. Derhalve kunnen zij, voor zover het recht op nakoming van de bedingen naar hun aard of strekking niet uitsluitend voorbehouden kan zijn aan MKB-support, jegens de Opdrachtgever een beroep doen op de bepalingen van deze algemene voorwaarden, als ware zij zelf partij bij de Overeenkomst.
ARTIKEL 6. | VERPLICHTINGEN VAN PARTIJEN IN HET ALGEMEEN
- De Opdrachtgever staat ervoor in dat hij alle informatie die voor de opzet en uitvoering van de Overeenkomst redelijkerwijs relevant is, zo spoedig mogelijk als voor die opzet c.q. uitvoering is vereist, volledig en op de eventueel daartoe door MKB-support voorgeschreven wijze, aan MKB-support beschikbaar stelt. De Opdrachtgever staat in voor de juistheid van alle door of namens hem aan MKB-support beschikbaar gestelde informatie. MKB-support is nimmer aansprakelijk voor schade ontstaan doordat hij is uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever beschikbaar gestelde onjuiste of onvolledige informatie.
- Voorts dient de Opdrachtgever MKB-support steeds alle voor de uitvoering van de Overeenkomst vereiste medewerking te verlenen.
- MKB-support verbindt zich uitsluitend tot die prestaties die uitdrukkelijk en Schriftelijk tussen Partijen zijn overeengekomen. Onverminderd de mogelijkheid voor Partijen om wijzigingen in de Overeenkomst overeen te komen, is MKB-support nimmer gehouden prestaties te verrichten die zich buiten de inhoud of omvang van de Overeenkomst begeven. Een eventuele overeen te komen wijziging in de Overeenkomst, zoals wat betreft prijs of tijdstip of periode van uitvoering van de Diensten, wordt zoveel mogelijk Schriftelijk vastgelegd.
- Indien en voor zover de Diensten op locatie van de Opdrachtgever of een andere door de Opdrachtgever aangewezen en tussen Partijen overeengekomen locatie worden verleend, draagt de Opdrachtgever zorg voor een juiste en tijdige uitvoering van alle inrichtingen, voorzieningen en andere voorwaarden die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Diensten.
- Indien en voor zover de Diensten op locatie van de Opdrachtgever of een andere door de Opdrachtgever aangewezen en tussen Partijen overeengekomen locatie worden verleend, dient MKB-support op die locatie kosteloos gebruik te kunnen maken alle daar aanwezige en in redelijkheid door MKB-support gewenste zaken en voorzieningen.
- Indien en voor zover medewerkers van of leidinggevenden binnen de organisatie van de Opdrachtgever, dan wel door de Opdrachtgever ingeschakelde derden bij de uitvoering van de Overeenkomst worden betrokken, staat de Opdrachtgever ervoor in dat deze personen tijdig ter beschikking staan van MKB-support en dat zij alle medewerking verlenen teneinde een deugdelijke uitvoering van de Overeenkomst door MKB-support mogelijk te maken.
ARTIKEL 7. | DUUR, OPZEGGING EN ANNULERING VAN DE OVEREENKOMST
- De Overeenkomst eindigt door volbrenging van de Dienstverlening, tenzij uit de aard of strekking van de Overeenkomst voortvloeit dat deze voor onbepaalde tijd is aangegaan.
- Een Overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan eindigt door opzegging met inachtneming van een opzegtermijn van een maand.
- Indien de Opdrachtgever overgaat tot tussentijdse annulering van de Overeenkomst, is MKB-support gerechtigd vergoeding te vorderen van winstderving ten gevolge van de annulering ontstaan. Deze vergoeding wordt berekend aan de hand van het honorarium waarop MKB-support tevens aanspraak had gemaakt in geval de Overeenkomst op reguliere wijze was geëindigd.
- In afwijking van het bepaalde in het vorige lid geldt dat als een Consument de Overeenkomst tussentijds annuleert, de Consument uitsluitend gehouden zal worden tot betaling van het honorarium van MKB-support naar evenredigheid van de tot de annulering eventueel reeds verleende en de binnen 48 uur na de annulering eventueel nog geplande Diensten, alsook de eventueel reeds gemaakte onkosten voor zover deze niet bij het overeengekomen honorarium zijn inbegrepen.
- Het niet gebruik maken van de geplande Dienstverlening door de Opdrachtgever (no show) wordt als annulering van (het betreffende deel van) de Overeenkomst aangemerkt, waarop het bepaalde in lid 3 en 4 van overeenkomstige toepassing is.
- In geval de Consument een beroep toekomt op het bepaalde in artikel 4, prevaleert het bepaalde in artikel 4 boven het bepaalde in het onderhavige artikel.
ARTIKEL 8. | OVERMACHT
- MKB-support is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting uit de Overeenkomst indien en voor zolang hij daartoe gehinderd wordt door een omstandigheid die hem krachtens de wet, een rechtshandeling of de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen niet kan worden toegerekend (overmacht). Onder overmacht wordt, naast hetgeen daaromtrent in de wetgeving en jurisprudentie wordt begrepen, verstaan alle van buiten komende oorzaken waarop MKB-support geen invloed heeft en die de (verdere) uitvoering van de Overeenkomst onmogelijk maken of ernstig bemoeilijken.
- Indien de overmachtsituatie de nakoming van de Overeenkomst blijvend onmogelijk maakt of langer dan drie maanden voortduurt of zal voortduren, zijn Partijen gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden.
- Indien MKB-support bij het intreden van de overmachtsituatie reeds gedeeltelijk aan zijn verplichtingen uit de Overeenkomst heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk nog aan zijn verplichtingen uit de Overeenkomst kan voldoen, is hij gerechtigd het reeds uitgevoerde gedeelte, respectievelijk nog uit te voeren gedeelte van de Overeenkomst, afzonderlijk in rekening te brengen.
- Schade als gevolg van overmacht komt, onverminderd toepassing van het vorige lid, nimmer voor vergoeding in aanmerking.
ARTIKEL 9. | OPSCHORTING EN ONTBINDING
- MKB-support is, indien de omstandigheden van het geval dat redelijkerwijs rechtvaardigen, bevoegd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of de Overeenkomst met directe ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien en voor zover de Opdrachtgever zijn verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, dan wel na het sluiten van de Overeenkomst MKB-support ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever zijn verplichtingen niet zal nakomen. Indien de nakoming van de verplichtingen van de Opdrachtgever ten aanzien waarvan hij tekortschiet of dreigt te kort te schieten, niet blijvend onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas nadat de Opdrachtgever Schriftelijk door MKB-support in gebreke is gesteld, in welke ingebrekestelling een redelijke termijn is vermeld waarbinnen de Opdrachtgever zijn verplichtingen (alsnog) kan nakomen en de nakoming na verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds is uitgebleven.
- Indien de Opdrachtgever in staat van faillissement verkeert, (voorlopige) surseance van betaling heeft aangevraagd, de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen op hem van toepassing is verklaard, enig beslag op zijn goederen is gelegd of in gevallen waarin de Opdrachtgever anderszins niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, is MKB-support gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, tenzij de Opdrachtgever reeds genoegzame zekerheid voor de nakoming van zijn betalingsverplichtingen heeft gesteld.
- Indien MKB-support de Overeenkomst ontbindt, zijn alle vorderingen op de Opdrachtgever terstond opeisbaar.
ARTIKEL 10. | PRIJS, BIJKOMENDE KOSTEN EN BETALINGEN
- Het aanbod of de opdrachtbevestiging van MKB-support vermeldt de prijs voor de Dienstverlening en of eventuele bijkomende kosten aan de Opdrachtgever worden doorberekend.
- Alle door MKB-support vermelde en door de Opdrachtgever aan hem verschuldigde bedragen zijn exclusief btw, tenzij uitdrukkelijk en Schriftelijk anders aangegeven en met dien verstande dat een aanbod gericht aan Consumenten deze bedragen inclusief btw vermeldt.
- Behoudens voor zover ter zake reeds uitdrukkelijk en Schriftelijk anders is overeengekomen, is MKB-support gerechtigd gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling of gefaseerde betaling van de Opdrachtgever te vorderen, met dien verstande dat in het kader van een Overeenkomst Buiten de Verkoopruimte pas na het verstrijken van de ontbindingstermijn nakoming kan worden gevorderd van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verbintenis van de Consument tot betaling.
- Betalingen dienen te geschieden middels overboeking, binnen de door MKB-support vermelde termijn. MKB-support hanteert een standaardbetalingstermijn van 14 dagen na factuurdatum, maar hij kan daarvan in individuele gevallen afwijken.
- MKB-support is gerechtigd om de aan de Opdrachtgever toekomende facturen uitsluitend per e-mail aan hem beschikbaar te stellen.
- Indien tijdige betaling achterwege blijft, treedt het verzuim van de Opdrachtgever van rechtswege in, zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist. Vanaf de dag dat het verzuim van de Opdrachtgever intreedt, is de Opdrachtgever over het openstaande bedrag de dan geldende wettelijke handelsrente verschuldigd. In geval de Opdrachtgever een Consument is, geldt in plaats van de bedoelde handelsrente, de dan geldende ‘gewone’ wettelijke rente.
- Alle redelijke kosten, zowel gerechtelijke, buitengerechtelijke als executiekosten, gemaakt ter verkrijging van de door de Opdrachtgever verschuldigde bedragen, komen voor rekening van de Opdrachtgever.
ARTIKEL 11. | AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARING
- MKB-support verleent de overeengekomen Diensten naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen die aan een bekwaam vakgenoot mogen worden gesteld. MKB-support verbindt zich echter uitsluitend tot een inspanningsverplichting en nimmer tot een resultaatsverbintenis; MKB-support kan dan ook nimmer garanderen dat de resultaten worden behaald die de Opdrachtgever met het aangaan van de Overeenkomst beoogt te behalen.
- MKB-support is nimmer aansprakelijk voor eventuele schade ontstaan doordat hij is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
- MKB-support aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade ten gevolge van een doen of nalaten van de Opdrachtgever naar aanleiding van in het kader van de Dienstverlening door hem opgedane kennis en/of vaardigheden.
- MKB-support is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder mede begrepen geleden verlies, gederfde winst en schade als gevolg van bedrijfsstagnatie. MKB-support kan, onverminderd het bepaalde in het overige van deze algemene voorwaarden en met name het bepaalde in lid 6, jegens de Opdrachtgever slechts aansprakelijk worden gehouden voor directe schade die de Opdrachtgever lijdt als gevolg van een toerekenbare tekortkoming van MKB-support in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst. Onder toerekenbare tekortkoming moet worden verstaan een tekortkoming die een goed en zorgvuldig handelend vakgenoot kan en behoort te vermijden, een en ander met inachtneming van normale oplettendheid en de voor de uitvoering van de Overeenkomst vereiste vakkennis en middelen. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
- de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade die in de zin van deze algemene voorwaarden voor vergoeding in aanmerking komt;
- de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van MKB-support aan de Overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan MKB-support toegerekend kunnen worden;
- redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van de directe schade in de zin van deze algemene voorwaarden.
- Mocht MKB-support jegens de Opdrachtgever aansprakelijk zijn voor enige schade, dan is MKB-support te allen tijde gerechtigd deze schade te herstellen. De Opdrachtgever dient MKB-support daartoe in de gelegenheid te stellen, bij gebreke waarvan alle aansprakelijkheid van MKB-support ter zake vervalt.
- De aansprakelijkheid van MKB-support is te allen tijde beperkt tot de factuurwaarde van de Overeenkomst, althans tot dat gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid van MKB-support betrekking heeft. Indien de Overeenkomst een langere doorlooptijd heeft dan een maand, wordt voor de vaststelling van de factuurwaarde als bedoeld in de vorige zin, uitsluitend de factuurwaarde over de laatste maand van de Overeenkomst als uitgangspunt genomen.
- Het recht op het instellen van een rechtsvordering of verweer in verband met de stelling dat de door MKB-support verleende Diensten niet aan de Overeenkomst beantwoorden, vervalt indien van de veronderstelde tekortkoming niet binnen zeven dagen na ontdekking daarvan, althans het redelijkerwijs kunnen ontdekken daarvan, mondeling en vervolgens door de Opdrachtgever per e-mail bevestigd, gemotiveerd mededeling is gedaan aan MKB-support.
- De Opdrachtgever vrijwaart MKB-support van eventuele aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan anderen dan MKB-support toerekenbaar is. Indien MKB-support uit dien hoofde door een derde mocht worden aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden MKB-support zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval redelijkerwijs verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is MKB-support, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van MKB-support en/of derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Opdrachtgever.
ARTIKEL 12. | INTELLECTUELE EIGENDOM
- MKB-support behoudt zich het auteursrecht en alle overige rechten van intellectuele eigendom voor op de door MKB-support gehanteerde werkwijzen en methoden, alsook op de overige, in welke vorm dan ook, door hem verstrekte informatie waarop van rechtswege intellectueel eigendomsrecht van MKB-support rust.
- De Opdrachtgever zal de in lid 1 bedoelde goederen niet verveelvoudigen of kenbaar maken aan derden, behoudens normaal gebruik in verband met het doel waarvoor deze goederen aan hem beschikbaar zijn gesteld in het kader van de Overeenkomst.
- Een inbreuk op het bepaalde in dit artikel verplicht de Opdrachtgever in elk geval tot vergoeding van de schade die MKB-support dientengevolge lijdt. Voorts is MKB-support gerechtigd om onmiddellijke ongedaanmaking van de inbreuk te vorderen voor zover dit redelijkerwijs nog mogelijk is.
ARTIKEL 13. | SLOTBEPALINGEN
- Op elke Overeenkomst en alle daaruit tussen Partijen voortvloeiende rechtsverhoudingen, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
- Alvorens een eventueel beroep te doen op de rechter, zijn Partijen verplicht zich optimaal in te spannen om het geschil in onderling overleg te beslechten.
- Behoudens voor zover de wet daaraan onder de gegeven omstandigheden van het geval dwingend in de weg staat, wordt uitsluitend de bevoegde rechter binnen het arrondissement van de vestigingsplaats van MKB-support aangewezen om van eventuele gerechtelijke geschillen tussen Partijen kennis te nemen.