Illustraties die een verhaal in beeld brengen

Bij Het illustratiekabinet kun je terecht voor originele beelden die tot de verbeelding spreken. Eigenaresse Sabine van der Ploeg is freelance illustrator en grafisch vormgever. Ze denkt graag met je mee om jouw verhaal op originele wijze te visualiseren, dit is altijd maatwerk.

Tekenen en schilderen is haar passie

Sabine is moeder van drie dochters, waarvan de jongste nog thuis woont. Tekenen en schilderen is haar passie en sinds maart 2021 is Sabine trotse eigenares van Het illustratiekabinet.

Na twee jaar kunstacademie besloot ze te stoppen. Hierna werd haar oudste dochter geboren. In deeltijd volgde ze de opleiding grafisch vormgever en deed dit vervolgens een aantal jaren op freelancebasis. Ze miste als freelancer collega’s en omdat ze toe was aan iets nieuws ging ze de Pabo doen.

Een nieuwe start

Na een jaar of vijftien in het onderwijs gewerkt te hebben, kreeg ze neurologische klachten. Het duurde een tijd voordat de artsen erachter kwamen dat de klachten werden veroorzaakt door een zeldzame – maar gelukkig operabele – cyste in haar hoofd. “Daarna ben ik redelijk hersteld, maar met wat restklachten en werken in een drukke omgeving lukt niet meer. Lesgeven was klaar en ik ben gedeeltelijk afgekeurd.”

Tekenen en schilderen lukte voor de operatie niet meer, maar daarna kon Sabine het gelukkig opnieuw oppakken. “Dat blijf ik doen, daar stop ik niet meer mee. Ik was opgelucht dat ik dat weer kon.”

Haar oudste dochters zeiden dat ze illustraties op social media moest delen. Met enige schroom plaatste ze deze en er kwamen enthousiaste reacties: “Daar moet je wat mee doen!”

Zoals dat gaat als je langere tijd ziek bent, kwam ze bij de arbeidsdeskundige van het UWV. Bij haar gaf Sabine aan graag als zelfstandig illustrator aan de slag te willen en ze kreeg de kans dit te doen. Dat was het begin van Het illustratiekabinet.

Coaching hielp Sabine in zichzelf te geloven

Vanuit het UWV kreeg Sabine een extern coaching traject aangeboden en ze koos voor MKB-support. Daar heeft ze geen spijt van gehad. “Als een professional aangeeft dat je iets goed kunt en van je bedrijf een succes kan maken, is het toch anders dan wanneer iemand uit je directe omgeving dat zegt. Ik kreeg er vertrouwen in dat het echt iets kon worden.”

Stok achter de deur en praktische tips

Ondernemerscoach Luc van MKB-support hielp Sabine. Samen zetten ze op een rijtje wat er moest gebeuren en door de regelmatige gesprekken had ze een stok achter de deur om te doen wat was afgesproken.

Het maken van haar website was een megaklus. Vragen als welke illustraties kan ik het beste gebruiken, welke lay-out kies ik, welke prijsstelling moet ik hanteren en wat voor teksten plaats ik moesten worden beantwoord. Door haar eigen inzet en het sparren met Luc is het eindresultaat iets om trots op te zijn.

Ook onderwerpen zoals het maken van offertes en facturen, gebruik van LinkedIn, uit je comfortzone stappen en licenties van de illustraties kwamen aan bod.

Sabines tips voor startende ondernemers

• Probeer met andere ondernemers – in hetzelfde of een ander vakgebied – in contact te komen. Je kunt van elkaar leren en horen hoe het bij de ander gaat. Ook de sociale contacten zijn fijn. Zelf heeft Sabine een werkplek in een verzamelgebouw voor creatieve ondernemers.
  • Probeer alle potentiële opdrachtgevers een kans te geven. Soms denk je van tevoren dat het niets wordt en ontstaat er toch een hele leuke samenwerking.